Frågor och svar

Hur betalar jag?
Hur transporteras varorna?
Hur mycket är fraktavgiften?
Kan jag själv spåra ett paket?
Hur lång är leveranstiden?
Hur packas varorna?
Hur reklamerar jag en vara?
Kan jag ångra mitt köp?

 

Hur betalar jag?

Hos oss kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder via Klarna - fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning via din internetbank. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos här.

Klarna

Klarna Faktura - Betala inom 14 dagar, ingen fakturaavgift!
Klarna Konto - Samlingsfaktura med möjlighet att delbetala
Kortbetalning - VISA/Mastercard
Direktbetalning via din internetbank - Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank

PayPal

Företagskunder och utländska kunder kan välja att handla med PayPal. Det du behöver då är ett registrerat konto hos PayPal.

Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

 

Upp

 

Hur transporteras varorna?

Vi använder oss av DB Schenker och Postnord när vi skickar varor. Paket under 1 kg skickas med Postnord och övriga paket med Schenker. Du kan välja att få paketet skickat till ett Ombud, till Jobbet och Företag, Hem dagtid eller Hem kvällstid. Välj det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till transportbolaget. Om de ej åtager sig skadeansvaret kontaktar du vår kundservice.

 

Paketombud 49 kr

Leverans sker vanligtvis till mottagarens närmaste Schenker Ombud. Paket under 1 kg levereras till mottagarens närmsta Post Ombud. Det finns ca 1600 Ombud över hela landet på platser du besöker varje dag som servicebutiker och bensinstationer. Sök närmaste Schenker Ombud här.

När ditt paket nått ombudet får du en avisering via sms eller e-post. Där står paketets löpnummer och hos vilket ombud du ska hämta ditt paketFör att hämta paketet behöver du legitimation och paketets löpnummer. Hämtas paketet av annan person än mottagaren, ska bådas legitimation uppvisas.

Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Påminnelseavisering sker sju dagar efter ankomst till ombudet. Därefter skickas det tillbaka till oss.

 

Till Jobbet och till Företag 99 kr

Paket levereras till jobbet/företag under normal arbetstid, kl 07.00–17.00 och mottagen transport signeras som vanligt vid reception eller vid anvisad godsmottagning.

Privat mottagare aviseras via SMS alternativt e-post och hämtar sedan sitt paket i receptionen/godsmottagningen. Beställaren måste säkerställa att arbetsgivaren godkänner detta leveranssätt för privata paket till arbetsplatsen.

Om mottagaren ej är anträffbar gäller följande alternativ:
1. Paketen kan hämtas på Schenkers terminal efter överenskommelse.
2. Paketen körs ut mot extra ersättning efter överenskommelse.

 

Hem dagtid 149 kr eller kvällstid 229 kr

Hemleverans sker på dagtid eller kvällstid, när mottagaren är hemma och personligen kan ta emot varorna. Samtliga sändningar aviseras via telefon. Därför måste mottagarens telefon- alternativt mobilnummer som kan nås dagtid alltid anges.

Hemleverans kvällstid sker vardagar mellan 17.00–22.00, inom angivna postnummerområden. Övriga postnummer distribueras dagtid. Hemleverans dagtid sker vardagar mellan 07.00-17.00.


Upp

 

Hur mycket är fraktavgiften?

Fraktavgiften är oavsett vikt:


49 kr Paketombud
99 kr Jobbet/Företag 07.00-17.00
149 kr Hem dagtid 07.00-17.00
229 kr Hem kvälldtid 17.00-22.00

169 kr Finland
169 kr Danmark 

 

Upp

 

Kan jag själv spåra ett paket?

Paket skickade med DB Schenker går att spåra via deras hemsida så fort paketet har lämnat vårt lager. Gå in på

www.schenkerprivpak.se

och ange ditt paket-ID nummer som har skickats till din angivna e-postadress.

 

Upp

 

Hur lång är leveranstiden?

Beräknad leveranstid i Sverige är ca 2-3 arbetsdagar för lagervaror och ca 7-10 arbetsdagar för beställningsvaror. Se lagerstatus under respektive produkt. Vid beställning av flera produkter med olika leveranstider sampackas din order och skickas när samtliga produkter finns för leverans.

Restnoteringar

Om en beställd vara är tillfälligt slut, meddelar vi dig beräknad leveranstid. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor kommer vi att dela upp din leverans. Eventuella merkostnader för detta står vi för. Annars gäller den längre leveranstiden. Vi reserverar oss för oförutsedda förseningar i leveranser som beror på leverantörer eller postgången.

 

Upp

 

Hur packas varorna?

Alla varor packas mycket noggrant med bubbelplast och annat stötdämpande material i transportsäkra kartonger och wellpapp. Alla kartonger som innehåller glas, porslin eller keramik markeras med väl synliga ”GLAS” symboler.

 

Transportskador

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till DB Schenker. Om de ej åtager sig skadeansvaret kontaktar du oss på vår kundservice. Skadad vara ska reklameras till oss inom 14 dagar.

 

Upp

 

Hur reklamerar jag en vara?

Om en vara är felaktig, defekt eller slutar fungera vill vi naturligtvis rätta till det. När du får hem din leverans, vänligen kontrollera innehållet med en gång. Om något är fel i leveransen eller på någon vara, kontakta oss på vår kundservice så snart du kan. Likaså om en vara slutar fungera som den ska. Bifoga gärna en digital bild om möjligt. Vid eventuell retur och ersättningsvara står vi för fraktkostnaden.

 

Upp

 

Kan jag ångra mitt köp?

Du kan ångra ditt köp hela 30 dagar efter du har fått hem leveransen, utan att ange någon anledning. Köpesumman återbetalas i sin helhet senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan. Skicka tillbaka varan i originalförpackning om sådan finns. Kontakta vår kundservice för vidare detaljinstruktioner. Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du fraktkostnaden tillbaka själv. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

 

Upp

 

E-commerce and design by: Crealevant